Accu en Wattuur
Een accu is de batterij van een e-bike. De accu voorziet de motor van energie. Naarmate je verder fietst raakt de accu leeg. Net zoals een telefoon moet je daarom een accu voor gebruik opladen aan elektriciteit. De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Wattuur (Wh).
Motor en Newtonmeters
Het belangrijkste onderdeel van een elektrische fiets is het motorsysteem. De motor voorziet de elektrische fiets van aandrijving. Er zijn diverse systemen beschikbaar. Zo zijn er voor-, achter- of middenmotoren. Met Newtonmeters (Nm) geven we aan hoe groot de koppel is. De koppel is de draaikracht die een motor kan opwekken. Hoe groter de koppel, hoe krachtiger de motor.
Actieradius
Actieradius is een begrip dat je waarschijnlijk al kent. De actieradius geeft aan hoeveel kilometer je kunt rijden op een volle accu. Er zijn veel factoren die meespelen bij de actieradius. De motor en accu spelen de grootste rol. Hier lees je wat nog meer de actieradius kan beïnvloeden.
Rotatiesensor en Trapkrachtsensor
Als je begint met fietsen op een elektrische fiets wordt de mate van ondersteuning bepaald door een sensor. De sensor geeft aan hoeveel ondersteuning hij moet geven. Er zijn e-bikes met rotatiesensor en trapkrachtsensor. Een trapkrachtsensor geeft meer comfort aangezien hij reageert op het rijgedrag. Een rotatiesensor reageert alleen op de omwenteling die de trappers maken tijdens het fietsen. Je hoeft hierbij dus geen kracht te leveren voor het krijgen van ondersteuning.
Display
Op het display zie je alle belangrijke informatie over de e-bike tijdens het fietsen. Zo lees je op het display de snelheid, ondersteuning en actieradius. Het display is bevestigd aan het stuur van de e-bike.
Versnellingen
Bij elektrische fietsen zijn er drie soorten versnellingssystemen: de derailleurversnelling, naafversnelling en traploze versnelling. Bij een derailleurversnelling heb je meerdere zichtbare tandwielen aan het achterwiel. Het is licht soepel en je kunt makkelijk jouw perfecte versnelling vinden. Met een traploze naafversnelling hoef je niet handmatig te schakelen. Door het trapritme wordt de benodigde versnelling en de trapondersteuning automatisch geregeld.
Het meest gebruikte versnellingssysteem bij elektrische fietsen is de naafversnelling. Hierbij zijn de tandwielen verborgen in de naaf. Je hebt hierbij nauwelijks onderhoud nodig en kan je ook schakelen wanneer je niet fietst.
Meer weten?
Dit waren de meest belangrijke begrippen, die je vast en zeker gaat tegenkomen. Wil je nog meer weten over e-bikes of heb je nog vragen? Bel onze e-bike experts op 0341 – 217 017. Zij helpen je graag verder. En wil je een keer langskomen voor meer uitleg? Dat kan! Maak een afspraak in één van onze E-bike Testcenters.
Meer lezen?